Sykehjemmet som læringsarena – mangfold og muligheter
Stadig flere helsefaglige studieretninger etterspør praksislæring i sykehjem. «Sykehjemmet som læringsarena» beskriver modeller for praksislæring som er prøvd ut og videreutviklet for elever, lærlinger og studenter i sykehjem.
Bakgrunn
I universitetsbyen Tromsø er det stor etterspørsel etter praksisplasser og nærmere 400 elever og studenter har årlig praksis i sykehjemmene i kommunen. Foruten elever og lærlinger fra videregående skole, gjelder dette sykepleier-, vernepleier-, medisiner-, odontologi- og psykologistudenter. Sykehjemmene har lang erfaring i å tilrettelegge og gi veiledet praksis til elever og studenter fra flere ulike utdanninger.
Å legge til rette for gode læringsarenaer i praksis krever ressurser både fra sykehjemmets side, og fra den enkelte utdanning. Det er nødvendig å ha en tett dialog mellom begge parter, og det kreves også at utdanningene i stor grad er i dialog seg imellom når praksisplasser og praksisperioder planlegges.
Mål og hensikt
- synliggjøre mangfoldet av helsefaglige grunnutdanninger som benytter sykehjem i Tromsø kommune som læringsarena
- beskrive ulike modeller for praksislæring som har vært gjennomført
- bidra til en tettere dialog mellom praksissted og den enkelte utdanning
- bidra til en bredere tverrfaglig forståelse mellom de ulike utdanningene
- beskrive forventinger, behov og ressurser
Tiltak
- Utarbeide og publisere modellboka Sykehjemmet som læringsarena – mangfold og muligheter.
- Gjennomføre dialogkonferansen Sykehjemmet som læringsarena – mangfold og muligheter 11.02.16 med deltagere og innlegg fra alle helsefagutdanninger på Universitet i Tromsø, Norges arktiske universitet.
Resultat
Elever, lærlinger og studenter er en viktig ressurs i sykehjemmene. Kunnskapen de får på utdanninginstitusjonen tar de med seg i praksis; de stiller spørsmål og de reflekterer over praksis. Dette bidrar til videreutvikling av tjenesten. Dagens elever, lærlinger og studenter er morgendagens helsearbeidere.
Pasienter i sykehjem har komplekse lidelser og sammensatte behov. Det krever at flere helsefaglige yrkesgrupper arbeider rundt pasienten. Det er ønskelig at tannpleie-, fysioterapi- og ergoterapi-utdanningene i større grad har praksis på sykehjem.
De ulike helsefaglige studieretningene kan være i tettere dialog og sammen planlegge praksislæring. Dette vil bidra til videreutvikling av modeller for praksislæring som gjennomføres i dag, samt gi inspirasjon til nye modeller for praksislæring.
Samarbeidspartnere
- UiT Norges arktiske universitet, ved lektor Solveig Vorren, sykepleierutdanningen
- Tromsø kommune, ved fag- og utviklingskonsulent Kjersti Jenssen, Kvaløysletta sykehjem
- Tromsø kommune, ved fagutviklingssykepleierne Wenche Hansen og Sølvi Elverland, Kroken sykehjem
Finansiering
Tromsø kommune og UiT Norges arktiske universitet