KAMFER – prosjektet
Tverrfaglig legemiddelgjennomgang for eldre pasienter i sykehjem.
Forbedringsarbeid i forhold til legemiddelbruk er i gang i sykehjemsavdelingene. Ved å gjennomføre ”KAMFER – Prosjektet” ønsker vi å ytterligere kvalitetssikre legemiddelbehandlingen ved sykehjemmet. Tverrfaglige legemiddelgjennomganger som også involverer farmasøytressurs mener vi vil gi kompetanseheving, kvalitetssikring og ytterligere erfaringer som også kan spres videre til andre sykehjem. Dette er også i tråd med Utviklingssenterets funksjon.
Hver bokstav definerer et område det skal arbeides med i prosjektet:
- Kvalitet
- Arbeidslag
- Medikamenthåndtering
- Forbedring
- Eldre
- Rutiner
Finansiering
Helsedirektoratet
Samarbeidspartnere
- Tjenestefarmasøyt Sykehusapoteket, Gjøvik
Styringsgruppe:
- Leder Utviklingsenheten: Brit Håberg
- Leder Undervisningssykehjemmets Fagenhet: Kristin Haugen
- Avdelingssykepleier 2. etasje Haugtun: Camilla Holt
- Avdelingssykepleier 3. etasje Haugtun: Evy Andersen/May Jeanette Haugli
- Seksjonsleder Helse: Aud Inger Ystgaard
- Seksjonsleder Hjemmetjenester: Tom Rune Brattlien
Prosjektgruppe:
- Prosjektleder: Målfrid Schiager
- Fagkonsulent Anne Marit Åslund
- Kommuneoverlege Olav Brunborg
- Tjenestefarmasøyt Trine Fevik
- Stian Løkken, Sykepleier 1 fra 2. etasje Haugtun
- Tone Merete Larsen og Irene W. Berthinsen Sykepleier 1 fra 3. etasje Haugtun
- Sykehjemsoverlege Dag Rasmussen
- Tilsynslege Ann Christin Bamidele-Skyrud
Bakgrunn for prosjektet
St.meld.nr.18 (2004-2005): ”Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk” også kalt Legemiddelmeldingen, sier at studier viser at feilmedisinering i større eller mindre grad oppstår i om lag 20 prosent av alle behandlingsforløp hvor legemidler benyttes. Eldre pasienter som bruker mange legemidler og har nedsatt evne til å ivareta egne behov er spesielt utsatt, og trenger derfor ekstra oppfølging. De mest utsatte pasientene bor ofte i sykehjem, omsorgsbolig eller får hjemmesykepleie. Studier viser også at legemiddelgjennomganger for pasienter i spesielt utsatte grupper kan gi pasientene bedre helse. Samtidig er det kostnadseffektivt. Storingsmeldingen sier også at departementet skal starte prosjekter for gjennomgang av legemiddelbruk blant annet i sykehjem.
St.meld.nr.47. (2008-2009): ”Samhandlingsreformen – Rett behandling – på rett sted til rett tid” Samhandlingsreformen legges også til grunn for et slikt prosjekt.
I mai 2008 kom ”Forskrift om legemiddelhåndtering i virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp av 3.april 2008 nr 320” fra Sosial og Helsedirektoratet. Våren 2008 vedtok derfor Gjøvik kommune ved den øverste ledergruppen i Helse og omsorg at det skulle settes ned en gruppe som skulle jobbe med prosedyrer for legemiddelhåndtering på tvers av seksjonene i virksomhetsområde Helse og omsorg.
Fra før har kommunen etablert et tett samarbeid med farmasøyt ved sykehusapoteket ved sykehuset innlandet, Gjøvik. Samarbeidet er definert i en egen samarbeidsavtale. Farmasøyten ble benyttet som veileder under utarbeidelse av prosedyrer. Arbeidet ble sluttført våren 2010.
Etter innstilling fra prosjektgruppa etablerte Gjøvik kommune en legemiddelkomite i april 2010. Legemiddelkomiteen skal være et rådgivende organ for legemiddelhåndteringen i kommunen. Legemiddelkomiteen har samme tverrfaglig sammensetning som den første prosjektgruppa. Våren 2010 har Gjøvik kommune også innført et nytt kvalitets- og avvikshåndteringssystem EQS hvor alle legemiddelprosedyrer er lagt ut med linker til tilhørende lovverk og forskrifter. Alle ansatte har i løpet av våren 2010 fått tilbud om opplæring om avviksbehandling og generell bruk av EQS.
Gjøvik kommune har utarbeidet en ”Helse og omsorgsplan 2025”. Denne ble politisk vedtatt i juni 2009. I planen er det lagt føringer på utvikling av helsehusfunksjoner på Haugtun omsorgssenter, noe som også legges til grunn for dette prosjektet.
Hensikt og mål
Bedre den eldre pasients legemiddelbruk gjennom tverrfaglig legemiddelgjennomgang, kvalitetsarbeid og kompetansehevende tiltak
- Opplæring og kompetanseheving er gjennomført i de deltakende sykehjemsavdelingene ved Haugtun.
- De deltakende sykehjemsavdelingene har høyt fokus på riktig legemiddelbruk hos den enkelte pasient. Tverrfaglig vurdering av pasientenes legemiddelbruk benyttes som metode for kompetanseheving.
- Kompetansen spres videre til øvrige sykehjemsavdelinger i Gjøvik kommune, i Oppland fylke og via Undervisningssykehjemmenes nettverk og nettside.
- Rutiner og verktøy er utarbeidet og implementert i deltakende sykehjemsavdelinger, slik at legemiddelbruken til de eldre i avdelingene kvalitetssikres. Dette kan for eksempel være rutiner for blodprøvetaking og vurdering av interaksjoner.
Tiltak
Kursing og undervisning til 25 sykepleiere og legetjenesten. Det utarbeides en kursrekke som består av 3 timers undervisning x 3. Farmasøyt knyttes tett inn prosjektet for å bidra med kompetanseheving og rutine – kvalitetsarbeid. Farmasøyt vil etter prosjektperioden bli benyttet som faglig veileder og en inkluderer dette i den allerede eksiterende samarbeidsavtale. Innhenting av erfaringer og evalueringsarbeid. Det blir skrevet egen prosjektrapport. Spredning av erfaringer, kompetanse, rutiner og verktøy.
Gjennomføring og resultater
- Prosjektstart medio november 2010
- Hovedperiode for gjennomføre av opplæringstiltak og tverrfaglig gjennomgang av pasientenes legemidler i 2.etg Haugtun omsorgssenter februar 2011 – august 2011
- Hovedperiode for gjennomføre av opplæringstiltak og tverrfaglig gjennomgang av pasientenes legemidler i 3.etg Haugtun omsorgssenter mars-oktober 2011
- November 2011 erfaringsutveksling og planlegging av spredningsarbeid
- Prosjektrapport skal være sluttstilt innen 15. januar 2012.
Spredning
Erfaringer, kompetanse, rutiner og verktøy spres videre til øvrige sykehjemsavdelinger i Gjøvik kommune, i Oppland fylke og via Utviklingssenterets nettside. Internt kursprogram.