Riktig legemiddelbruk og pasientsikkerhetsarbeid i sykehjem – en arena for veiledning og tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksisstudier for sykepleier- og vernepleierstudenter
Prosjektet har hatt fokus på integrering av studentveiledning og læring i systematisk pasientsikkerhetsarbeid. Det er utviklet læringsmateriell i form av en introduksjonsfilm om systematisk legemiddelgjennomgang som kan brukes i kommunehelsetjenesten og i utdanningsinstitusjoner som informasjon og introduksjon til legemiddelgjennomganger.
Bakgrunn
Arbeidet med systematiske legemiddelgjennomganger i sykehjem er en viktig tverrprofesjonell lærings- og veiledningsarena for ansatte og studenter. Fagområdet er sentralt i alle helsefaglige utdanninger og avspeiles i studiekravene til både sykepleiestudenter og vernepleierstudenter. Implementering av Pasientsikkerhetsprogrammets tiltakspakke «Riktig legemiddelbruk i sykehjem» har implikasjoner for kompetanseutvikling innenfor klinisk observasjon, legemiddelkunnskap, dokumentasjon og å arbeide kunnskapsbasert.
Mål
Prosjektets hovedmål:
- Det foreligger læringsmateriell til bruk i kommunehelsetjenesten og utdanningsinstitusjoner i form av en introduksjonsfilm om systematiske legemiddelgjennomganger i sykehjem.
Mål for studentene:
- Minimum to tverrfaglige legemiddelgjennomganger i løpet av praksisperioden
- Sykepleiestudentene har gjennomført tre arbeidskrav med faglig fokus på legemidler, observasjoner og dokumentasjon
- Undervisning og veiledning av personalet, medstudenter og elever/lærlinger
- Vernepleierstudentene har synliggjort faglig fokus på legemidler, observasjoner og dokumentasjon i sine arbeidskrav i praksis
- Studenter bidrar til innhold, utforming og evaluering av introduksjonsfilmen
Mål for praksisfeltet:
- Ansatte veileder studenter og elever i planlegging, gjennomføring, observasjon og dokumentasjon av legemiddelgjennomganger
- Ansatte bidrar til innhold, utforming og evaluering av introduksjonsfilmen
Metode / tiltak
- Informasjon til studenter før praksisstart.
- Opplæring i legemiddelgjennomganger for studenter og tilrettelegging for deltakelse i minst to legemiddelgjennomganger i avdelingene.
- Utforming av pasientcase som bygget på:
- Tre fokusgruppeintervjuer med sykepleier- og vernepleierstudentene.
- Trinnene i legemiddelgjennomgangshjulet slik det er beskrevet i Nasjonale retningslinjer for legemiddelgjennomganger i sykehjem.
- Innspill fra sykepleiere i praksis - Bearbeiding av pasientcase til filmmanus/dreiebok
- Det faglige innholdet i filmmanuset er kvalitetssikret av sykehjemslege, farmasøyt, utviklingssenteret, avdelingssykepleier og sykepleiere i avdelingen.
Erfaringer
På hvilken måte har prosjektet bidratt til utvikling gjennom kunnskap?
Prosjektet har lagt til rette for systematisk opplæring i pasientsikkerhetsarbeid med fokus på legemiddelgjennomganger. Tilbakemeldingen fra studentene har vært entydig positiv med hensyn på læringsutbytte, delaktighet og veiledning gjennom deltakelsen i legemiddelgjennomgangene.
Spesielt ble det påpekt at de hadde stort utbytte av samhandlingen med farmasøyt og lege som legemiddelgjennomgangene la til rette for.
Både sykepleier- og vernepleierstudenter har synliggjort pasientsikkerhet og legemiddelgjennomganger i sine arbeidskrav i praksisperioden etter intensjonen.
Hvilke erfaringer har dere gjort, som dere tenker at andre kommuner kan ha nytte av?
Systematisk inkludering av studenter i pågående fagutviklingsarbeid i praksis er verdifullt både for praksisfeltet og for studentenes læring. Det gir større realisme i gjennomføring av arbeidskrav knyttet til fagutvikling, undervisning og veiledning og studentene bidrar med sin eksplisitte kunnskap i prosjektarbeidet og kan se frukter av dette.
Hvilke tiltak kan igangsettes for å spre kunnskapen til hele kommunen/evt. andre utviklingssentre?
Filmen er benyttet i læringsnettverk, studentundervisning, personalmøter, fagdager. Filmen ligger åpent tilgjengelig på Youtube, USHT’s blogg og Pasientsikkerhetsprogrammets nettside
Resultater
Dette prosjektet har hatt fokus på integrering av studentveiledning og læring i systematisk pasientsikkerhetsarbeid. Prosjektet har utviklet læringsmateriell i form av en introduksjonsfilm om systematisk legemiddelgjennomgang som bygger på Pasientsikkerhetsprogrammet og Helsedirektoratets veileder for legemiddelgjennomganger. Filmen skal kunne brukes i kommunehelsetjenesten og i utdanningsinstitusjoner.