Gå til hovedinnholdet.

Om oss

Deler funnene

En felles samling for alle studentene og de ansatte hører med når oppgavene er innlevert. Da får studentene gitt noe tilbake til de ansatte som har deltatt i intervju eller svart på spørreskjema, og funnene blir delt.

– En slik tilrettelegging krever forberedelser fra NTNU, kommune og SI. Men jeg tror det bidrar til at de nye sykepleierne får et godt grunnlag før de skal ut arbeid. Gjennom Universitetskommune-samarbeidet gir det også kommunen en god anledning til å vise kommunen som en viktig og interessant arbeidsplass.

Det sier Marjolein Verplak, USHT Innlandet (Oppland) som representerer Gjøvik kommune i tilbudet om bachelor-oppgaver. Hun er også prosjektleder for Levende laboratorium (LL). Dette er opprettet gjennom Universitetskommune-samarbeidet.

Et LL har en tilrettelegging og kultur i avdelinger der man kan prøve, teste og justere nye metoder, rutiner og organisering. 

Ved å ha prosjektbacheloroppgaver i disse avdelingene, får de ansatte innspill til forbedringspunkter, får presentert andre innsikter eller bekreftelser av at de gjør en god jobb. Målet er en lærende kultur. Andre gevinster er økt forståelse for hva forskning er, hva det kan bidra til i avdelinger og økt vilje til å bidra til forskning.

– Studentene opptatt av kvalitet

– Mitt inntrykk er at de de kommende sykepleierne er opptatt av kvalitet i arbeidet. Da er bacheloroppgaver der de kan jobbe med fag og utvikling sentralt, sier Verplak.

De to ferske sykepleierne skal nå ut i jobb. Unhammer skal til Flekkefjord sykehus, Haga til Gjøvik sykehus. På sikt kanskje jobb i kommunale helse- og omsorgstjeneste.

– Jobbmulighetene er mange, sier de.

Denne artikkelen ble først publisert 10. juni 2025 på ntnu.no

Astrid Unhammer sammen med ansatte i Gjøvik kommune. (Foto: Bjørn Kvaal)
Tips en venn
Send til e-post:
Fra e-post:
Melding: