Gå til hovedinnholdet.

Utviklingssentrene

Pågående

Periode: 2023 - | Møre og Romsdal | Pågående
Et kvalitetsløft i tjenestene til personer med utviklingshemming

Ålesund kommune og USHT Møre og Romsdal har inngått et samarbeidsprosjekt med målsetting om å øke kvaliteten i tjenestene til personer med utviklingshemming, gjennom kompetansehevende tiltak og implementering av helsedirektoratets veileder «gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming». Arbeidet er lederforankret og nettverksbasert.

Periode: 2022 | Møre og Romsdal | Pågående
Fagnettverk for demens

Prosjektet er med på å skape en felles arena for læringsutbytte og kunnskapsformidling på tvers av kommuner og helseforetak. Arbeidet er også knyttet til Demensplanen 2025. Demens er en sykdom som øker i takt med en aldrende befolkning, og det blir viktig i tiden som kommer å være bedre rustet til å møte utfordringene.

Periode: 2021-2023 | Møre og Romsdal | Pågående
Studentdreven simulering

For å øke frekvensen av simulering i praksisfeltet, samt å styrke kvalitet og relevans for sykepleiestudenters praksisstudier, tester vi ut studentdreven simulering. Det vil si at studenter som er i praksis skal fasilitere og gjennomføre simulering sammen med ansatte.

Periode: 2019-2022 | Møre og Romsdal | Pågående
Åse Living Lab - «Vel Heim»

I «Åse Living Lab» kan bruker, pårørende og andre tjenesteutøvere teste ulike velferdsteknologiske løsninger og tekniske hjelpemiddel i trygge omgivelser. Teknologien som gjennom god kartlegging viser seg å være aktuell for den enkelte bruker, kan tas i bruk hjemme etter utreise. Åse Living Lab er en viktig arena for kompetanse og kunnskapsutvikling mellom ulike aktører, tjenester og institusjoner.

Periode: 2019- | Møre og Romsdal | Pågående
Økt observasjonskompetanse i kommunehelsetjenesten i Møre og Romsdal

Målet er at ansatte skal jobbe mer proaktivt ved å forebygge og oppdage forverring i pasientens tilstand tidligere. Dette gjøres ved bruk av systematisk undersøkelsesmetodikk og validerte verktøy. Ved å utdanne instruktører som igjen holder kurs til ansatte i egen kommune, når en ut til mange ansatte på kort tid. Etter en vellykket pilot i 2018-2019, i de fem kommunene som skulle slås sammen til Ålesund, ønsket USHT å bredde dette til hele Møre og Romsdal.

1 2 3 > >>

Avsluttet

Periode: Avsluttet | Møre og Romsdal | Avsluttet
«Jeg Kan, forskning»

Mennesker med en utviklingshemming bør settes på dagsorden også når det gjelder forskningsaktivitet. Det finnes skremmende lite forskning i forhold til denne brukergruppen. Dette underbygger behovet for kunnskap og utvikling. Jeg Kan, forskning ønsker å bidra til å snu denne trenden.

Periode: Prosjektet er tenkt ut 2018, men det er ikke bestemt at det skal avsluttes. | Møre og Romsdal | Avsluttet
Jeg Kan- innføring av velferdsteknologi til mennesker med en utviklingshemming.

Innføring av velferdsteknologi til mennesker med en utviklingshemming har stort potensiale. Aktivitetene som beskrives her er for 2017.

Periode: 2015 -2020 | Møre og Romsdal | Avsluttet
Pasientforløp «Den multisyke pasient»

Det skal utvikles rutiner og verktøy på tvers av kommuner og Helseforetaket som sikrer at den «Multisyke pasient» opplever kontinuitet ved overføring mellom kommune og sykehus og mellom ulike instanser i kommunene.

Periode: 2017- 2019 | Møre og Romsdal | Avsluttet
Spredning av digital opplæringspakke for helsefagarbeidere i lindrende behandling

Helsefagarbeidere og assistenter i kommunehelsetjenesten i Møre og Romsdal tilbys opplæring i den digitale opplæringspakken. USHT Møre og Romsdal lærer opp og veileder mentorer, som er ansvarlig for å organisere opplæring knyttet til pakkene i egen kommune. Mentorene gjennomfører samlinger, følger opp læringsgruppene og veileder deltakerne som gjennomfører opplæringspakkene. Det beregnes ca. 5 måneder for å gjennomføre opplæringspakken.

Periode: Vår 2018 – Høst 2019 | Møre og Romsdal | Avsluttet
Erfaringer med ØHD, og ØHD som læringsarena

Prosjektet sikter mot å utvikle nye relevante praksisplasser for medisin og sykepleiestudenter og å utvikle, implementere og evaluere tverrfaglig praksis ved ØHD. Prosjektet vil kartlegge erfaringer med interkommunale ØHD avdelinger.

<< < 1 2 3 4 5 6 > >>