- Agder (Vest)
- Agder (Øst)
- Akershus
- Buskerud
- Finnmark
- Finnmark (samisk)
- Helse Fonna
- Innlandet (Hedmark)
- Aktiviteter
- Prosjekter
- Forskning
- Presentasjoner
- Arkiv
- Innlandet (Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo
- Rogaland
- Telemark
- Troms
- Trøndelag (Nord)
- Trøndelag (Sør)
- Vestfold
- Vestland (Hordaland)
- Vestland (Sogn og Fjordane)
- Østfold
Pågående
Tjenesteområdet er stort, både når vi ser på antall brukere, ansatte og ressursbruk. Erfaring viser også at mange av brukerne har til dels store, komplekse og sammensatte utfordringer, tjenesteområdet er derfor preget av faglig kompleksitet. I dag er det få kilder med offentlig statistikk, KOSTRA inkludert, kommuner kan benytte seg av for å planlegge, styre og lede dette tjenesteområdet.
Hensikten med dette arbeidet er å øke observasjonskompetansen, vurderingskompetansen og handlingsberedskap hos ansatte i kommunehelsetjenesten i Innlandet.
USHT Innlandet tilbyr simulering av forhåndssamtaler.
Gjennom prosjektet vil USHT Innlandet (Hedmark) styrke kommunene til å jobbe helhetlig og systematisk med involvering og ivaretagelse av pårørende.
Avsluttet
USHT Innlandet (Hedmark) er en del av det regionale støtteapparatet for «Leve hele livet» reformen sammen med Statsforvalteren, KS og USHT Innlandet (Oppland).
Forebyggende gruppetrening for eldre. Gruppene ledes av frivillige med oppfølging og veiledning fra fysioterapeut i kommunen.
Støtte og avlaste pårørende med store omsorgsoppgaver gjennom en utvidet og videreutviklet kommunal modell. Denne bygger på tidligere modell utviklet ved USHT Innlandet (Hedmark), beskrevet i håndboka «Frivillige gir avlastning til pårørende med store omsorgsoppgaver» (2019). Prosjektet er i drift i Hamar og det står skrevet om tiltaket på s. 53 i Regjeringens pårørendestrategi og handlingsplan (2020).
Prosjekt Rett tiltak til rett tid ønsker å se på utviklingen av tjenestene i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten slik at personer med kognitiv svikt/demens og deres pårørende fanges opp og tilbys systematisk oppfølging der de bor.
Reformen vil tilrettelegge for at gode, lokale løsninger spres og implementeres rundt om i kommunene. Leve hele livet består av løsninger på områder hvor det svikter i tilbudet til eldre i dag. Løsningene bygger på hva eldre, pårørende, politikere, interesseorganisasjoner, ledere ansatte, frivillige og forskere har sett fungere i praksis.